Bonnie Severien

URBAN PARADISE schilderijen van Bonnie Severien(1978)

Al sinds de oudheid zijn wij op zoek naar de ideale samenleving. Ontzagwekkende tempelcomplexen en fonkelende paleizen symboliseerden de macht van keizers, koningen en dictators.
Talloze idee‘n ontstonden om de toenemende verstedelijking in een ideale vorm te kunnen uitdrukken. Vanaf de16e eeuwse Utopisten tot het huidige digitale tijdperk worden ontwerpen geschetst die onze samenleving almaar aantrekkelijker moeten maken.Hiervoor wordt steeds meer natuur opgeofferd, ofwel probeert men de natuurkrachten verder te kunnen onderdrukken.

De manier waarop het uiterlijk van onze samenleving verandert en naar hedendaagse maatstaven wordt omgevormd fascineert Bonnie Severien(1978). Met een kritisch en zorgwekkend oog bekijkt zij de steeds toenemende ongelijkheid in de verhouding natuur-architectuur en de positie van de mens hierbinnen.
Severien neemt afstand en schept haar eigen werkelijkheid: Urban Paradise

Bonnie Severien:
ÔMijn schilderijen doen een uitspraak over simultane•teit, over gelijktijdigheid van contrasterende werelden. De meest manifeste representatie van wat door mensenhand gemaakt is zijn gebouwen.Het Nieuwe Bouwen van de twintigste eeuw verheerlijkte glas,staal en beton. Een jungle van architectuur en vegetatie zorgt voor een vervreemdende situatie, tot de natuur geheel wordt overwoekerd door constructies, ze bestaat alleen nog maar uit een plaatje. Voor iedereen verdwijnen oude waarden, terwijl nieuwe nog niet zijn geformuleerd en zo bevindt de wereld zich in een staat van permanente flux, van overgang naar een nog onbekende toekomst.
Het zijn gestolde ontwerpen voor de toekomst, waar de mens nog ingezet moet worden.Õ

ÔIk gebruik beelden uit de massa-media, die van zichzelf al een bepaalde anonimiteit hebben, en voeg ze op een nieuwe manier samen. Hierdoor ontstaat een bewust aangedikt beeld van wat toch al kunstmatig is Ð hoe ver kun je gaan in het construeren van je ideaalbeeld?Õ

bonnie severien bonnie severien uitzicht